F1 Nieuws

Waarom Red Bulls Jonathan Wheatley de perfecte teambaas van Audi is

Waarom Red Bulls Jonathan Wheatley de perfecte teambaas van Audi is

7 mei - 18:00
11

Toen Jonathan Wheatley bij andere teams liet vallen open te staan voor een transfer, om dan als teambaas aan de slag te gaan, is daar ongetwijfeld binnen enkele bestuurskamers enthousiast op gereageerd. De huidige sportief directeur van Red Bull Racing is op het eerste oog voor elk F1-team een ideale kandidaat om teambaas te zijn. Dat er direct twee teams interesse hebben, is gezien het profiel van de Brit zeer logisch.

In de weken dat de positie van Christian Horner na de eerste beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag danig onder druk stond, werd Wheatley algemeen gezien als de logische vervanger van de Britse teambaas. Wheatley is al sinds 2006 in dienst van Red Bull Racing en kent het team van binnen en van buiten. Zijn dossierkennis is ongeëvenaard; zowel op technisch gebied (Wheatley was bij zijn vorige werkgever Benetton de Chief Mechanic) alsook van de sportieve reglementen. Het is Wheatley die de contacten met de FIA onderhoudt, binnen en buiten de raceweekenden.

Wheatley zeer gerespecteerd

Bovendien - en dat is wellicht de sleutel in de functie - is Wheatley een bijzonder geliefde persoonlijkheid binnen het team. Niet iemand die zichzelf veel te nadrukkelijk op de voorgrond plaatst, maar wel altijd klaarstaat voor wie er ook bij hem aanklopt - van coureur tot koffiejuffrouw. Andere teams in de F1-paddock weten dat óók.

Nu Red Bull GmbH Horner vooralsnog in het zadel houdt - wat al heeft geleid tot het vertrek van Adrian Newey - heeft Wheatley waarschijnlijk afgewogen hoe zijn toekomst bij Red Bull er in de nabije toekomst uitziet. De conclusie lijkt eenvoudig: hij is sportief directeur, maar verdere promotie zit er vooralsnog niet in. Weg hoeft hij zeker niet - er lopen zelfs gesprekken om zijn contract te verlengen - maar als de 56-jarige nog eens op eigen benen wil staan, dan dient dat elders te gebeuren.

Zoals eerder door GPblog beredeneerd, zijn er momenteel slechts twee logische bestemmingen voor Wheatley als teambaas. Allereerst is er Alpine, een team dat al jaren in totale chaos lijkt te verkeren. Wheatley zou de ideale man zijn om rust te creëren binnen het team, maar gezien het track record van de Fransen heeft hij daarvoor waarschijnlijk nauwelijks tijd. Alpine is er de laatste jaren namelijk een meester in gebleken om leidinggevenden alweer te dumpen, voordat ze goed en wel begonnen zijn.

Wheatley ideaal voor Audi

Veel beter zou Wheatley passen binnen het ambitieuze Audi-project; de Duitse fabrikant die vanaf 2026 Sauber overneemt. Nadat Audi bekendmaakte Sauber voor de volle 100 procent over te nemen, is het project in een stroomversnelling gekomen: de eerste coureur (Nico Hulkenberg) is vastgelegd, tientallen nieuwe personeelsleden zijn aangetrokken en de budgetten lijken oneindig. Nu is er nog iemand nodig die het allemaal in goede banen gaat leiden.

CEO Andrea Seidl is de man op de achtergrond, die niet ambieert om 24 Grands Prix aan de pitmuur te zitten. Alessandro Alunni Bravi heeft die taak momenteel op zich genomen, officieel onder de noemer teamvertegenwoordiger. De vriendelijke Italiaan mist echter de uitstraling en het natuurlijke overwicht dat noodzakelijk is om Sauber daadwerkelijk verder te helpen in de transitie naar Audi.

Kennis van Red Bull naar Audi

Wheatley heeft dat dankzij zijn jarenlange ervaring wél. Wat hem extra interessant maakt voor Audi: de Brit is iemand die weet hoe het is om een bescheiden team - in dit geval dus Red Bull - te laten uitgroeien tot één van de beste in de Formule 1. Wheatley is een winnaar, die precies kan duiden wat nodig is om de absolute top te bereiken. Bovendien is zijn technische kennis dusdanig dat hij ongetwijfeld wat interessante ins- en outs van de RB18 tot en met de RB20 kan meenemen.

Met Wheatley nu nadrukkelijk op de markt, zou er voor Audi eigenlijk geen twijfel moeten zijn: dit is de juiste man om het nieuwe team aan succes in de Formule 1 te helpen.